Jak sprężone powietrze zmieniło przemysł motoryzacyjny

W ciągu ostatniego stulecia komputery i zautomatyzowane technologie przekształciły przemysł motoryzacyjny. Dodanie sprężonego powietrza do linii montażowych i warsztatów samochodowych okazało się niezbędnym narzędziem, pomagającym utrzymać ciągłość produkcji.

Sprężone powietrze w montażu samochodowym

Sprężone powietrze ma wpływ na niemal każdy proces w branży motoryzacyjnej, od budowy silnika po montaż, lakierowanie i czyszczenie pojazdów.

Ostatnie postępy technologiczne pomogły zmniejszyć masę nowoczesnych samochodów. W przeszłości pojazdy składały się głównie ze stali, ale obecnie zawierają mieszankę lekkich metali, tworzyw sztucznych i kompozytów, które są trwalsze i ważą znacznie mniej. Narzędzia pneumatyczne pomagają tworzyć te części samochodowe i zasilają maszyny, które podnoszą, transportują, pozycjonują i mocują komponenty pojazdu. Maszyny do formowania metalu, które tłoczą i formują panele drzwi, pokrywy bagażnika i elementy konstrukcyjne, wykorzystują sprężone powietrze do przekształcania arkuszy metalu w krytyczne elementy pojazdu.

Roboty wykorzystujące kombinację nitów i spawania oraz pracownicy fabryki używający pneumatycznych narzędzi mocujących pracują ze sprężonym powietrzem, aby zmontować komponenty pojazdu w celu wyprodukowania niepomalowanego nadwozia samochodu.

Po zmontowaniu pojazdu jest on czyszczony i malowany przy użyciu suchego, bezolejowego sprężonego powietrza. Jakakolwiek woda lub zanieczyszczenia w powietrzu na etapie malowania mogą powodować zacieki, zacieki lub odpryski farby. System przenośników wykorzystuje kółka pneumatyczne do przesuwania nowo zmontowanego pojazdu w dół linii produkcyjnej. Kółka te wykorzystują czyste, suche powietrze do tworzenia cienkiej warstwy powietrza między stołem roboczym a podłogą, umożliwiając łatwe przesuwanie samochodów w dół linii montażowej.

Sprężone powietrze w warsztatach blacharskich

Niezawodność narzędzi i spójność wykończenia lakieru mają kluczowe znaczenie dla warsztatów samochodowych.

Szlifierki pneumatyczne są używane do wygładzania wypełniaczy karoserii po naprawach. Drobny pył powodowany przez te wypełniacze może uszkodzić uzwojenia szlifierki elektrycznej, jednak szlifierka pneumatyczna nie będzie miała takich problemów. Są one znacznie bardziej niezawodne w zapylonym środowisku i ważą mniej niż ich elektryczne odpowiedniki.

Warsztaty lakiernicze i warsztaty samochodowe często używają niskociśnieniowego, bezolejowego sprężonego powietrza do obsługi pistoletów natryskowych. Wybór odpowiedniego rozmiaru i typu sprężarki ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia braku powietrza w trakcie natryskiwania i konieczności czekania, aż sprężarka zwiększy ciśnienie. Aby uzyskać wysokiej jakości wykończenie lakieru, kluczowe jest usuwanie wilgoci. Warsztaty lakiernicze mogą również korzystać z osuszacza sprężonego powietrza i filtrów koalescencyjnych, aby usunąć naturalnie występującą wilgoć.

Aby dowiedzieć się więcej o zastosowaniu sprężonego powietrza w przemyśle motoryzacyjnym, skontaktuj się z ekspertem Atlas Copco.



Jerzy

Monter rusztowań