Właściwe narzędzia dynamometryczne prowadzą do poprawy jakości w procesie montażu samolotów

Linie lotnicze działają w środowisku, w którym panuje duża presja. Nieustannie konkurują o klientów i działają według bardzo napiętych harmonogramów z niewielkim marginesem swobody. Remonty samolotów we flocie linii lotniczych muszą być przeprowadzane, aby pasażerowie byli zadowoleni i nadal latali z daną linią lotniczą. Jednocześnie linie lotnicze nie mogą sobie pozwolić na to, aby ich samoloty były wyłączone z eksploatacji przez dłuższy okres czasu. Dlatego proces montażu samolotu musi przebiegać bezbłędnie. Ponadto, modernizacje systemów pokładowych muszą spełniać rygorystyczne specyfikacje i być wykonywane sprawnie, aby samolot mógł szybko wrócić do eksploatacji.

Wielcy producenci części lotniczych koncentrują się na dostarczaniu takich wydajnych modernizacji. Klient Mountz Torque w tej dziedzinie dostarcza rozwiązania w zakresie zasilania, łączności, oświetlenia, wnętrza i testów, od których linie lotnicze są uzależnione, aby zachować konkurencyjność. Zawsze szukają sposobów na poprawę wydajności, aby szybciej zakończyć modernizację samolotów i zaspokoić zapotrzebowanie klientów. Klient otrzymał wielomilionowy projekt instalacji modułów zasilania pasażerów podczas lotu w samolotach 737-800 i 737-900 należących do wiodącej linii lotniczej. Na szczęście, narzędzia firmy Mountz były w stanie wykonać to zadanie z precyzją i pomóc w szybkiej realizacji remontu.

Firma używała elektrycznych wkrętaków dynamometrycznych do lekkiego montażu modułów zasilania, które miały być umieszczone pod środkowym siedzeniem w każdym rzędzie, umożliwiając pasażerom ładowanie urządzeń podczas lotu. Każdy samolot wymagał 64 modułów, a odnowienie całej floty wymagało szybkiej dostawy znacznej liczby tych modułów. Poprzeczne gwintowanie elementów złącznych stanowiło realne ryzyko, a każda usterka modułu zasilania lub jego instalacji mogła spowodować uziemienie samolotu. Każdy moduł musiał być zbudowany i zamontowany z dużą precyzją, aby nie doszło do żadnych usterek.

śruby

W każdej operacji montażowej pojawia się pytanie, jak wykonać pracę szybko przy zachowaniu jakości. Jest to podwójnie prawdziwe w procesie montażu samolotów, gdzie konkurencja jest ostra, harmonogram ma niewielką swobodę, a ostateczne środowisko pracy jest bezlitosne dla błędów. Kiedy kierownik sprzedaży w firmie Mountz, Rob Ralph, zwrócił się do firmy z pytaniem: "A co, jeśli można pracować szybciej i mądrzej poprzez zwiększenie liczby obrotów wkrętarki i zmniejszenie ryzyka gwintowania krzyżowego?". Jest to pytanie, które trafia w sedno każdej operacji montażowej, ponieważ zwiększenie produktywności i jakości w tym samym czasie zapewnia ogromną przewagę konkurencyjną.

W procesie montażu samolotów firma używała wkrętarki dynamometrycznej o prędkości obrotowej 750 obr. Mountz zaproponował przejście na bezszczotkową wkrętarkę elektryczną E-DRIV® NF-220. Narzędzie to oferuje regulowane prędkości w zakresie od 700 do 1200 obr/min oraz 40-procentowy wzrost wydajności obrotowej - wszystko to przekłada się na znacznie szybszy montaż. Model NF-220 posiada również funkcję łagodnego rozruchu, która może zmniejszyć ryzyko krzyżowego gwintowania. Funkcja łagodnego rozruchu uruchamia narzędzie z prędkością tylko 30 procent roboczych obrotów na minutę w ciągu pierwszych 0,2 do 0,6 milisekund od uruchomienia narzędzia, co pozwala na zaangażowanie kilku pierwszych gwintów i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia gwintów krzyżowych. Narzędzie jest również regulowane w krokach co 50 obr/min, co pozwala na jego precyzyjne dostrojenie do optymalnej pracy. Połączenie narzędzia E-DRIV® z licznikiem wkrętów Scout II pozwoliło wyeliminować ryzyko niewłaściwego osadzenia elementów złącznych i pominięcia elementów złącznych. W połączeniu z obrotowym czujnikiem momentu obrotowego do testowania momentu obrotowego w linii produkcyjnej, te regulacje pomogły firmie udoskonalić procedury kontroli jakości.

Ponieważ montaż samolotów jest tak bezlitosny, propozycja firmy Mountz i jej narzędzia zostały poddane serii testów - które przeszły pomyślnie, dowodząc ich precyzji i skuteczności w jednym z najbardziej wymagających środowisk montażowych.

NF-220 był testowany przez 30 dni. Po przeprowadzeniu testów przewidywano, że większa przepustowość i mniejsza liczba przeróbek, jakie umożliwia NF-220, mogą spowodować 30-procentowy wzrost produkcji na istniejących liniach produkcyjnych firmy. Po tych wstępnych testach zamówiono wystarczającą liczbę urządzeń, aby w pełni wyposażyć jedną linię. W ciągu następnych dwóch lat firma wymieniła wszystkie swoje dotychczasowe wkrętarki elektroniczne na NF-220 i odkryła, że oferują one znacznie więcej niż tylko zwiększoną wydajność. Bezszczotkowa konstrukcja wkrętarki NF-220 wymaga również mniej czynności konserwacyjnych niż poprzednie wkrętarki elektroniczne, co obniża koszty i zwiększa dokładność.

Model NF-220 został również zaprojektowany, skonstruowany i certyfikowany jako bezpieczny pod względem wyładowań elektrostatycznych (ESD). Przewodność elektryczna wkrętaka jest mniejsza niż 1 Ohm na końcówce. Dzięki temu znacznie zmniejszyło się ryzyko ukrytych lub katastrofalnych w skutkach uszkodzeń modułów w późniejszym czasie - co jest niezwykle istotne w procesie montażu samolotów, gdzie bezpieczeństwo pasażerów i załogi jest kwestią najważniejszą.

Całkowite oszczędności wynikające ze zwiększonej wydajności, zmniejszonej ilości przeróbek i zredukowanej ilości odpadów zostały oszacowane na 130 000 USD rocznie. Firma mogła również utrzymać 30-procentowy wzrost produkcji bez konieczności powiększania przestrzeni produkcyjnej. W rezultacie, była w stanie obsłużyć większy popyt przy mniej więcej takich samych kosztach operacyjnych.

Poprawa produktywności nie musi oznaczać tworzenia nowych linii produkcyjnych i rozbudowy zakładów. Poprawa liczby obrotów narzędzia może zoptymalizować wydajność istniejących linii przy mniej więcej takich samych kosztach ogólnych. Wzmocnienie kontroli jakości za pomocą liczników śrub i pomocy zabezpieczających przed błędami może jeszcze bardziej zwiększyć produkcję, a narzędzia zabezpieczone przed wyładowaniami elektrostatycznymi (ESD) mogą ograniczyć operacje przeróbki oraz poprawić jakość i bezpieczeństwo produktów. Krótko mówiąc, precyzyjne narzędzia dynamometryczne zbudowane w oparciu o innowacje i przywiązanie do jakości mogą znacząco poprawić wydajność procesu montażu samolotów.



Andrzej

Monter konstrukcji stalowych