Zapytaj Atlas Copco: Bezolejowe powietrze i klasa ISO 0

Zapytaj Atlas Copco to segment, w którym omawiamy najczęściej zadawane pytania dotyczące różnych technologii, procesów i najlepszych praktyk w zakresie sprężarek, próżni i dmuchaw. Dzisiejsze odpowiedzi pochodzą od Deepaka Vetala, menedżera ds. marketingu produktów, bezolejowych sprężarek śrubowych, odśrodkowych i wysokociśnieniowych.

P: Co to jest powietrze bezolejowe?

O: Sprężarki, które nie używają oleju ani smarów w komorze sprężania powietrza, wytwarzają powietrze bezolejowe i są klasyfikowane przez ISO jako klasa 0. Przed 2001 rokiem klasa 1 była najwyższą klasyfikacją i była określana jako "powietrze technicznie wolne od oleju". Jednak nadal dopuszczało to zawartość oleju do 0,01 mg/m3, co jest wystarczające, aby uszkodzić wrażliwe aplikacje.

P: Wydaje się, że mogą wystąpić problemy z wytwarzaniem bezolejowego powietrza, jeśli sprężarka jest umieszczona w trudnym lub zanieczyszczonym środowisku. Czy jakość powietrza w otoczeniu ma wpływ na wydajność sprężarki?

Sprężarki bezolejowe Atlas Copco są testowane w średnio zanieczyszczonym środowisku przemysłowym w pobliżu fabryki, a nie w laboratorium. Testy przeprowadza TÜV, niezależna, międzynarodowa organizacja specjalizująca się w ocenie bezpieczeństwa i jakości technologii. Nawet przy intensywnej obróbce skrawaniem i ruchu pojazdów w okolicy, TÜV stwierdził, że zawartość oleju w powietrzu wynosiła zaledwie 0,003 mg/m3. (Standard ISO "technicznie wolny od oleju" jest znacznie wyższy i wynosi 0,01 mg/m3). Większość środowisk przemysłowych mieści się w tym zakresie, więc olej nie będzie wychwytywany z powietrza otoczenia.

P: W jaki sposób sprężarka bezolejowa usuwa olej i inne zanieczyszczenia z otaczającego powietrza?

O: Powietrze z otoczenia zawiera bardzo niewielkie ilości oleju pochodzącego z pojazdów i źródeł przemysłowych. Sprężone przez bezolejową sprężarkę powietrza, ten niezwykle niski poziom oleju atmosferycznego jest wypłukiwany przez kondensat w chłodnicy międzystopniowej i chłodnicy końcowej, co skutkuje czystym, wolnym od oleju powietrzem dla procesu.

P: Nie mam sprężarki bezolejowej, ale używam filtra oleju. Czy nie gwarantuje to usunięcia całego oleju, dzięki czemu moje powietrze jest wolne od oleju?

Filtry koalescencyjne usuwają aerozole i ciecze olejowe, ale nie usuwają oparów oleju. W przypadku systemów sprężonego powietrza z wtryskiem oleju, w powietrzu wyjściowym może znajdować się do czterech razy więcej oparów oleju niż aerozoli oleju. Bez usuwania oparów, powietrze jest nadal zanieczyszczone, co stwarza ryzyko w zastosowaniach od motoryzacji po produkcję farmaceutyczną.

P: Czy istnieje realne ryzyko związane z używaniem sprężarki z wtryskiem oleju do wrażliwych zastosowań?

Oczywiście. Olej sprężarkowy stanowi większość zanieczyszczeń w układach sprężarek z wtryskiem oleju. Poleganie na filtrach i osuszaczach w celu usunięcia oleju zwiększa ryzyko zanieczyszczenia. Istnieją trzy kluczowe czynniki ryzyka awarii związane z układami sprężarek z wtryskiem oleju:

  • Gdy temperatura wzrasta, więcej oleju przedostaje się przez filtry.
  • Wysokie temperatury znacznie skracają żywotność filtrów z węglem aktywnym.
  • Jeśli filtry nie zostaną wymienione w odpowiednim czasie, olej przedostanie się do procesu.

Masz pytania do naszych ekspertów? Daj nam znać w komentarzach poniżej. Odpowiedź na Twoje pytanie może pojawić się w kolejnej odsłonie Zapytaj Atlas Copco!



Jerzy

Monter rusztowań